שתלים דנטליים

שתלים דנטליים יצרו מהפכה של ממש ברפואת שיניים עם כניסתם לשימוש  בשנות השמונים של המאה שעברה. מאז הפכו השתלים הדנטליים לאחת מדרכי הטיפול הנפוצות והבטוחות ברפואת שיניים מודרנית.

שתל דנטלי הוא למעשה גליל המחקה שורש של שן. הוא בנוי כבורג מתוחכם ועשוי ממתכת מיוחדת בשם טיטניום, בה משתמשים גם באורתופדיה, מתכת אותה הגוף מקבל ללא יצירת תגובת נגד.

השתל יכול לתת פתרונות מגוונים למקרים שונים של חוסר שיניים:

-להחלפת שן חסרה, אחת או יותר

בעבר היה הכרח להשתמש בשניים שכנות ולבצע גשר על מנת להשלים שיניים חסרות. ביצוע גשר כזה עלול להזיק לשיניים הטבעיות מאחר שיש להשחיזן לצורך ביצוע הגשר.

היום במקום לגעת בשיניים שכנות אפשר לבצע שתל. על השתל בונים את השן החסרה בצורה של מבנה וכתר-ממש כמו בשן טבעית.

alt alt
alt alt

בצוע שתל מונע, במרה כזה, נזק אפשרי לשיניים שכנות ומקדם בריאות חניכיים.

-אפשרות השלמת שיניים שלא על ידי תותבת נשלפת

-בעבר, כאשר היו חסרות שיניים אחוריות ולא הייתה שן אחורית לתלות עליה גשר, הפתרון להשלמת השיניים החסרות היה התקן נשלף שנשען על החניכיים ועל השיניים הקיימות – זוהי התותבת, שבז'רגון דנטלי נקראת תותבת חלקית, מאחר והיא מחליפה חלק מהשיניים -  אילה שחסרות.

אנו יכולים לתאר לעצמינו את חוסר הנוחות שבלבישת התקן כזה (כמו חוסר יציבות, כניסת מזון תחתיו, חוסר אחיזה טובה, ועוד), מה גם שהתותבת החלקית עלולה לעשות נזק של ממש לשיניים שבהם היא נאחזת- על ידי ערעורן.

היום, כאשר נוצר חוסר שיניים אחורי, ניתן לבצע שתלים, ולקבל מחדש את השיניים באותו אזור, כפי שהיו קודם לאיבודם- ללא התקן נשלף וללא נזק לשיניים הנותרות.

 

-אחיזת תותבות שלימות

תותבות שלימות נשלפות מתפקדות כמחליפות שיניים בפה שהוא מחוסר שיניים. ברור לחלוטין הקושי הגדול , התפקודי והפסיכולוגי,  שבשימוש בהן ובלבישתן- מי לא מכיר את קוריוז "העפת" השיניים התותבות תוך כדי התעטשות או טיול שלהן בפה תוך כדי אכילה?

מהפכת השתלים מאפשרת ביצוע מספר שתלים בכל לסת (2-6, לפי הצורך ותנאי הלסת), וכך אפשר לקבל חיזוק ועיגון של התותבות . התותבות עדיין ניתנות לשליפה, אולם קיים בהן התקן הפועל לעיגון וחיזוק התותבות בעזרת תופסנים הננעלים על השתלים, ומאפשר להן יציבות ואחיזה מצוינים.

 

 

-בחסר של כל השיניים-החזרת שיניים כקבועות

אפשרות מלהיבה נוספת שהשתלים פתחו בפנינו, רופאים ומטופלים כאחת, היא השבת שיניים קבועות למטופל שאיבד את כל שיניו, כאשר בעבר הלא רחוק הטיפול האפשרי היחיד היה התקן נשלף-בצורה של תותבות שלימות נשלפות.  במצב כזה מבצעים 8-10 שתלים בכל לסת, ועליהם בונים גשר המודבק באופן קבוע, המשרת את המטופל כאילו מדובר בשיניו הטבעיות.

alt alt

 

מהלך ואופן ביצוע שתלים

לצורך ביצוע שתלים אנו זקוקים לכמות עצם טובה בממד אנכי ובממד אופקי באזור המיועד להשתלה. – זאת על מנת שלשתל יהיה די מקום להיאחז ולשבת בעצם. השתלים מותאמים לפי אורך וקוטר לאזור ההשתלה בלסת, ולגודל ולתפקיד השיניים שעתידות לשבת על שתלים אילה.

כאשר אין די עצם לצורך ביצוע שתלים , ניתן היום לבצע פעולות רפואיות המאפשרות השגת כמות עצם זו. בין אילה קיימות הפעולות של השתלת עצם,  בלוק עצם והרמת סינוס.

בדרך הקלאסית של ביצוע שתלים התהליך בנוי מכמה שלבים, כאשר יש הבדל בלוח הזמנים בין לסת עליונה ללסת תחתונה: בלסת תחתונה העצם קשה יותר ולכן זמן ההמתנה  בין שלב לשלב קצר יחסית ועומד סביב 3 חודשים. בלסת עליונה העצם רכה יותר ולכן זמן ההמתנה בין שלב לשלב ארוך יותר- כ-6 חודשים בין שלב לשלב.

כלומר:

בלסת תחתונה התהליך יהיה כדלהלן-

אם יש צורך לעקור שן/שיניים שאינן תקינות, הן תעקרנה, תהיה אז המתנה של כ-3 חודשים לריפוי ואז תתבצע השתלה.

לאחר ההשתלה תהיה המתנה של עוד כ- 3 חודשים, ואז יהיה ניתן לבנות שיניים (כתרים) על השתלים ולהחזיר את המקום לתפקוד רגיל.

בלסת עליונה המהלך יהיה כדלהלן-

אם יש צורך לעקור שן/שיניים שאינן תקינות, הן תעקרנה, תהיה אז המתנה של כ-6 חודשים לריפוי ואז תתבצע השתלה.

אם אין די עצם ויש צורך לבצע הרמת סינוס, זו תבוצע, ותהיה המתנה של כ- 6 חודשים לרפוי, עד לביצוע השתלים.

קיימים תנאים מיוחדים בהם ניתן לבצע את הרמת הסינוס והשתלים בו זמנית-לפי שיקול דעתו של הרופא מבצע השתלים.

לאחר ההשתלה תהיה המתנה של עוד כ- 6 חודשים, ואז יהיה ניתן לבנות שיניים (כתרים) על השתלים ולהחזיר את המקום לתפקוד רגיל.

 

 

חידושים בשתלים

שטח השתלים  הדנטליים מתחדש ומתעדכן באופן המשכי, ושואף להגיע לפתרונות כאילה, שהטיפול הכולל שתלים יהיה קל למטופל, ייתן מענה לרצונותיו, ועדיין יהיה תהליך בטוח בידי הרופא.

כך למשל ניתן היום במקרים מסוימים לבצע השתלה מיד בזמן עקירת שן טבעית ובמקומה, ללא תקופת המתנה לרפוי שלאחר עקירה. פעולה זו מקצרת באופן משמעותי זמן המתנה עד לסיום הטיפול.

חידוש נוסף הוא  שבשנים האחרונות, במקרים מסוימים, ניתן לבצע תהליך של  "העמסה מידית" על שתלים . כלומר עם ביצוע ההשתלה, מניחים כתר/ים על גבי השתל/ים, כך שבאופן מידי המטופל יוצא עם שן/שיניים שהיו חסרות לו קודם לכן.

צריך להדגיש שתהליכים כאלה זה יכולים להתבצע רק לאחר בדיקה מדוקדקת ובמקרים/תנאים מסוימים ביותר, לפי שיקול דעתו של הרופא.

 

לחזרה לדף מאמרים

facebook linkedin
design by: Artistica, powered by: Aluf Technology